Program de lucru

8.30 AM - 16.00 PM

Transport gratuit

La comenzile peste 200 Lei

sapientia@itrc.ro

Primim comenzi si pe email

Telefon: 0754-826-814

Comandă online acum!

Program de lucru

8.30 AM - 16.00 PM

Transport gratuit

La comenzile peste 200 Lei

sapientia@itrc.ro

Primim comenzi si pe email

Telefon: 0754-826-814

Comandă online acum!

Coș cumpărături
coș
produs - 0,00 RON

Nu aveți produse în coșul de cumpărături.

Subtotal
0,00 RON

Istoria crestinismului la români si a catolicismului în Moldova

Mai multe vizualizări

Istoria crestinismului la români si a catolicismului în Moldova

Ioan Martinas


Fii primul care evalueaza acest produs.

   Regiunea cuprinsa între cele trei ape – Dunare, Tisa si Nistru – a fost locuita, înca înainte de începutul erei crestine, de catre populatia daco-getilor si apoi, dupa cucerirea ei, de populatia daco-romana. În afara de popoarele celor trei peninsule mediteraneene – Grecia, Italia si Spania –, toate celelalte neamuri europene au cunoscut si au primit crestinismul de la misionarii romani. La populatia daco-romana crestinismul s-a generalizat în secolele al IV-lea si al V-lea, în ciuda dificultatilor ridicate de invaziile barbarilor.

Disponibilitate: In stoc

35,00 RON

Detalii

   Regiunea cuprinsa între cele trei ape – Dunare, Tisa si Nistru – a fost locuita, înca înainte de începutul erei crestine, de catre populatia daco-getilor si apoi, dupa cucerirea ei, de populatia daco-romana. În afara de popoarele celor trei peninsule mediteraneene – Grecia, Italia si Spania –, toate celelalte neamuri europene au cunoscut si au primit crestinismul de la misionarii romani. La populatia daco-romana crestinismul s-a generalizat în secolele al IV-lea si al V-lea, în ciuda dificultatilor ridicate de invaziile barbarilor.

   Despre istoria încrestinarii românilor si, în speta, despre catolicismul din Moldova doreste sa ne vorbeasca pr. Ioan Martinas (1900-1986) în aceasta carte care, dupa ce decenii întregi a circulat în forma manuscrisa, vede acum lumina tiparului la Editura Sapientia, prin grija editorilor pr. dr. Stefan Lupu si Petru Ciobanu.

   Nascut la Butea (Iasi) la 14 martie 1900, Ioan Martinas si-a început studiile în Seminarul din Iasi, dupa care si-a continuat formarea la Colegiul Brignole-Salle din Genova (Italia), unde a si fost hirotonit preot la 6 mai 1925. Cea mai mare parte a activitatii sale pastorale s-a desfasurat la Gheraesti (Neamt), cu o scurta întrerupere între 1941-1942 când a fost profesor si rector la Seminarul diecezan din Iasi. Si-a petrecut 13 ani în închisorile comuniste (1950-1963). În 1967 s-a pensionat pentru limita de vârsta si s-a retras la Gheraesti, unde a murit în 1986.

   Pasiunea pentru istorie a pr. Ioan Martinas a debutat în 1941 cu un articol publicat în Almanahul Presa Buna, având ca tema: „Cine sunt catolicii moldoveni?” Erau timpurile tulburi când drepturile si libertatile cetatenesti ale catolicilor din zona Romanului si Bacaului erau puse sub semnul întrebarii. Cea mai cunoscuta lucrare a pr. Martinas este cartea scrisa în colaborare cu Gaspar Bachmeier: Bine ai venit, stapâne, aparuta în 1948, cu ocazia instalarii ca episcop a Mons. Anton Durcovici. Mai putin cunoscute, dar valoroase ca studii istorice, sunt „Mitropolitul Petru Movila si catolicismul” (1943) si „Margareta Musata” (1944).

   Studiul de fata, asa cum apare notat pe prima pagina a manuscrisului, a fost schi?at între anii 1940-1944 si transcris cu masina de scris în 1969-1970 „spre folosul Seminarului din Iasi. I.M.” În introducere precizeaza: „Aceasta lucrare a fost proiectata în doua volume. Oferim publicului deocamdata primul volum, cari cerceteaza trecutul religios al catolicismului românesc pâna la navalirea tatarilor; continuam apoi istoria Bisericii Catolice moldovene pâna la Alexandru cel Bun. Cartea a fost schitata în manuscris acum un sfert de veac. A fost întrerupta din cauza evenimentelor politice. Abia în 1969 am încercat o transcriere, fara a o putea corecta cu toata rigoarea critica din lipsa de izvoare suficiente. E departe deci de a fi perfecta. Speram totusi ca va fi folositoare si va servi la ulterioare si mai temeinice cercetari”.

   Lucrarea este împartita în doua mari parti. Prima, Istoria cre?tinismului la români pâna în veacul al XIV-lea”, prezinta în ?ase capitole dezvoltarea cre?tinismului în spa?iul românesc, de la primele începuturi cre?tine ?i trecând prin diferitele perioade ale stapânirii go?ilor ?i a slavo-bulgarilor. În partea a doua, Catolicismul românesc în lupta cu dezbinarea, trateaza despre schisma dintre Biserica Rasaritului ?i cea a Apusului, cu consecin?ele nefaste pe care le-a avut asupra cre?tinilor români, apoi despre situa?ia catolicismului în Moldova pe timpul cumanilor ?i a tatarilor, apoi în timpul întemeierii principatului Moldovei ?i se încheie cu domnia lui Alexandru cel Bun în Moldova.

   Desi de multe ori are un  caracter polemic, care îl poate deruta pe cititor, lucrarea parintelui Ioan Martina? este patrunsa de spiritul adevarului cautat cu sinceritate (fapt demonstrat de abunden?a aparatului critic). Iar adevarul nu trebuie ascuns, ci vestit. Aceasta vestire a unui adevar istoric o propune editura „Sapientia” prin aceasta lucrare, pe care o recomandam iubitorilor de istorie, fie ei cercetatori sau doar pasiona?i de ea.

Laurentiu Turbuc

 

Parintele Ioan Martinas, Istoria crestinismului la români si a catolicismului în Moldova, Iasi 2013, 406 p., 17x24, ISBN 978-606-578-808-4, 35 lei.

Mai multe informatii

Autor Ioan Martinas
Titlu Istoria crestinismului la români si a catolicismului în Moldova
Editura Sapientia
Colecția Istoria Bisericii
An apariție 1 ian. 2013
Număr pagini 406
ISBN 978-606-578-080-4

Recenzii client

Scrie propria ta recenzie

Faceti recenzie la: Istoria crestinismului la români si a catolicismului în Moldova

Etichete produs

Foloseste spatii intre etichete. Foloseste apostrof (') pentru fraze.

Fabian David