Program de lucru

8.30 AM - 16.00 PM

Transport gratuit

La comenzile peste 200 Lei

sapientia@itrc.ro

Primim comenzi si pe email

Telefon: 0754-826-814

Comandă online acum!

Program de lucru

8.30 AM - 16.00 PM

Transport gratuit

La comenzile peste 200 Lei

sapientia@itrc.ro

Primim comenzi si pe email

Telefon: 0754-826-814

Comandă online acum!

Coș cumpărături
coș
produs - 0,00 RON

Nu aveți produse în coșul de cumpărături.

Subtotal
0,00 RON

Cântarea sfinţeniei. Manual de teologie spirituală

Mai multe vizualizări

Cântarea sfinţeniei. Manual de teologie spirituală

Cristinel Fodor


Fii primul care evalueaza acest produs.

   Lucrarea de fata este una panoramica, o sinteza informativa, daca vreti, a marilor probleme ale vietii crestine, care în unele puncte fundamentale cere dezvoltari mai ample. Ca orice tratat, nu poate si nici nu trebuie sa primeasca tot ceea ce se face si se spune în domeniul spiritual. Cauta sa salveze echilibrul dintre cei doi versanti ai sai: sa nu se reduca la explicatii dogmatice, dar nici sa nu coboare la aplicatii minutioase si sufocante. Citând autori, am trecut peste indicatiile bibliografice ca sa nu îngreunam lectura. Cei care le simt lipsa le pot gasi în scrierile cu caracter stiintific enumerate în Bibliografia de la sfârsitul cartii.

Disponibilitate: In stoc

45,00 RON

Detalii

   La Liturghia Pro eligendo Romano Pontifice din bazilica patriarhala „Sfântul Petru”, luni, 18 aprilie 2005, cardinalul Joseph Ratzinger, decan al Colegiului Cardinalilor, trasând parca nucleul programului teologic, filosofic si spiritual al viitorului papa Benedict al XVI-lea, care va fi chiar el, spunea printre altele: „A avea o credinta clara, conform Crezului Bisericii, este adesea etichetat drept fundamentalism. În timp ce relativismul, adica a te lasa dus de colo-colo de orice curent de învatatura, apare drept unica atitudine care e la înaltimea timpurilor de azi. Se constituie o dictatura a relativismului, care nu recunoaste nimic drept definitiv si care lasa drept unica masura doar propriul eu si dorintele acestuia. Noi, în schimb, avem o alta masura: pe Fiul lui Dumnezeu, adevaratul om. El este masura adevaratului umanism. O credinta adulta nu este aceea care urmeaza moda si ultima noutate; credinta adulta si matura este aceea care este profund înradacinata în prietenia cu Cristos. Aceasta prietenie ne deschide spre tot ceea ce este bun si care ne ofera criteriul pentru a discerne între adevarat si fals, între înselaciune si adevar. Aceasta credinta adulta trebuie sa o maturizam, spre aceasta credinta trebuie sa calauzim turma lui Cristos. Si aceasta credinta – numai credinta – realizeaza unitatea si se împlineste în iubire”. 

    În acest context al dictaturii relativismului, „se înregistreaza astazi în lume, în ciuda vastelor procese de secularizare, o exigenta raspândita de spiritualitate” (NMI 33), asa cum amintea Ioan Paul al II-lea. Asistam astazi la o redescoperire a „spiritualitatii”. „Am dori sa se reaprinda interesul pentru problemele referitoare la perfectiune; nu atât pentru a elabora noi teorii, cât, mai ales, pentru a da nastere la noi energii” (Paul al VI-lea, Ecclesiam suam, 19). De la începuturile anilor ’70, care au vazut un interes reînnoit pentru rugaciune si meditatie, acest cuvânt a fost din ce în ce mai mult folosit pentru a exprima în mod global o atare tendinta. Acest curs de teologie spirituala este un binevenit ajutor pentru a ajunge la prietenia cu Isus, adica la „masura staturii plinatatii lui Cristos” (Ef 4,13), la care suntem chemati pentru a fi adulti în credinta si a nu cadea în dictatura relativismului. Pentru a împlini aceasta lucrare teologia spirituala dispune de izvoare si mijloace perfect garantate. Se misca simultan pe trei planuri. Este har si experienta pe care fiecare epoca le mosteneste, le recreeaza si le transmite cu deplina vigoare. Este teologie sau reflectie sapientiala, care contempla si analizeaza misterul trait. Ca pedagogie, instiga asimilarea sa din partea unor persoane si grupuri în atitudini interioare si fapte de viata.

   Ca urmare a studiilor, cercetarilor, publicatiilor din trecut sau mai recente, spiritualitatea crestina traieste astazi anotimpul primaverii. Viata si temele de spiritualitate se bucura azi de un mare interes. Teologia spirituala nu mai este considerata de mult cenusareasa stiintelor teologice sau un subprodus cu gust devotional al acelorasi stiinte, care tine mai mult de intimitatea fiecaruia. În acest „concert” al disciplinelor teologice, teologia spirituala apare ca fiind încoronarea, perfectiunea spre care converge poliedricul studiu al teologiei si, în acelasi timp, punctul de plecare al acestui drum de credinta pe care fiecare crestin este chemat sa-l parcurga, într-un fel sau altul, în virtutea Botezului. Din pacate însa, daca nu cunoastem bine identitatea sa, o putem reduce la forme devotionale depasite sau devieri care o fac prea arida si abstracta. Si aceasta, pentru ca parasim în studiul stiintific al teologiei spirituale marea trairii crestine (teologia spirituala se ocupa, în primul rând, de aceasta viata în Duhul Sfânt traita în plinatate), pentru uscatul speculatiilor. 

    Intentia initiala a fost de a prezenta un manual care sa fie de folos studentilor din Seminar, precum si celor de la Facultatea de Teologie pentru laici. Poarta deci trasaturi caracteristice acestor medii. „Laicizarea” sa completa ar însemna golirea de continut. Apoi, pentru ca nu se poate limita numai la acesti cititori, m-am gândit ca un studiu mai amplu, care sa cuprinda mai multe aspecte din viata crestina, si astfel, sa poata fi utilizat nu numai ca o carte de studiu de catre aspirantii la preotie, ci si ca o carte de formare spirituala pentru persoanele consacrate, precum si pentru laicii care doresc o doctrina spirituala mai profunda si mai teologica, ar fi binevenit. La toti acestia m-am gândit atunci când am dorit aceasta carte. 

    Asadar nu este o lucrare monografica si de aprofundare, ci una panoramica, o sinteza informativa, daca vreti, a marilor probleme ale vietii crestine, care în unele puncte fundamentale cere dezvoltari mai ample. Ca orice tratat, nu poate si nici nu trebuie sa primeasca tot ceea ce se face si se spune în domeniul spiritual. Cauta sa salveze echilibrul dintre cei doi versanti ai sai: sa nu se reduca la explicatii dogmatice, dar nici sa nu coboare la aplicatii minutioase si sufocante. Citând autori, am trecut peste indicatiile bibliografice ca sa nu îngreunam lectura. Cei care le simt lipsa le pot gasi în scrierile cu caracter stiintific enumerate în Bibliografia de la sfârsitul cartii. Tematica si structura sunt elemente esentiale ale oricarei sinteze teologice elaborate. Dintre diferitele optiuni posibile, fiecare autor si-o alege pe a sa proprie, pe care apoi o ilustreaza si o justifica. În acest context, am cautat vastitatea si amplitudinea, expunând experiente si teme care se impun prin bogatie spirituala si realism istoric, fie ca sunt creatii vechi sau gasite în actualitate. Ceea ce au creat bun alte veacuri este patrimoniul nostru, iar erorile de atunci sunt un avertisment si o lectie. În natura si în har, în vicii si în virtuti, suntem foarte asemanatori predecesorilor nostri. „Omul modern are mai mult din om decât din modern” (K. Rahner).

C. Fodor

Mai multe informatii

Autor Cristinel Fodor
Titlu Cântarea sfinţeniei. Manual de teologie spirituală
Editura Sapientia
Colecția Tratate de teologie
An apariție 1 ian. 2007
Număr pagini 672
ISBN 973-8474-98-1

Recenzii client

Scrie propria ta recenzie

Faceti recenzie la: Cântarea sfinţeniei. Manual de teologie spirituală

Etichete produs

Foloseste spatii intre etichete. Foloseste apostrof (') pentru fraze.

Fabian David